Slik lages en luksusbobil
– Det har vært et veldig fascinerende og interessant besøk. Vi ble vist rundt i produksjonsfasilitetene og fikk se hvordan bilene blir utviklet, før de kommer som et ferdig produkt klar til lakkering og testing. Det var veldig interessant å få se hele prosessen sammen med andre bobilentusiaster, sier Ivar Slettsjø.
Sammen med en liten gruppe norske Niesmann+Bischoff-entusiaster og forhandlere besøkte han i fjor høst Polch, en liten by nær Koblenz i Tyskland. Knappe 7.000 innbyggere bor i byen hvor det hvert år produseres 650 luksusbobiler – de fleste spesialtilpasset til hver kunde.
Lidenskapelig håndverk
Arkitekter, ingeniører, en mengde håndverkere og installatører som alle utfører ekte håndverk – sånn beskriver N+B seg selv. De er kjent for sin nøyaktighet, lidenskap og kvalitet i alle ledd, et inntrykk som absolutt ble forsterket etter omvisningen i fabrikken, ifølge de besøkende.
– Selv om jeg vet at mye av jobben foregår for hånd, trodde jeg likevel at en større del av det var automatisert. Det er kun utskjæringen av treverket som blir gjort med maskin. Det var spennende å se at så mye var manuelt og jeg ble positivt overrasket, sier Per Olav Bergli. Han har vært mye på reise i Europa og sammen med kona gleder han seg til flere turer nedover kontinentet i deres nye Arto 88 EK.
– Vi har ikke vært på langtur med vår nye Niesmann enda, men tidligere har vi har vært mye rundt i Europa på motorsykkel og blitt godt kjent. Som pensjonister skal vi igjen besøke mange av de stedene med bobil – det gleder vi oss til, sier Bergli.
Valgmulighetene avgjorde
Under fabrikkbesøket er det gjennomgående god stemning og det er flere enn Bergli som er fascinert over mengden håndarbeid som ligger bak en bobil fra N+B. Selv om få av de besøkende kjente hverandre fra før, er de felles interessene åpenbare.
– Vi valgte Arto 88 EK på grunn av den gode plassen. Vi fikk både en større kjøkkenløsning og et stort bad – det var midt i blinken for oss! Det er god plass overalt i bobilen – både i lasterommet og ellers. Vi så på mange bobiler, men det var det som avgjorde, sier Bergli. Han legger til at det å kunne velge utfra sitt behov og at hver eneste bil blir skreddersydd den enkelte kundens behov, var avgjørende for at de valgte N+B. Også Slettsjø kjører en Arto og forteller at selv om de har hatt fire andre bobiler tidligere, kan ingenting måle seg med en N+B.
– Jeg kjører en Arto 88 F som jeg er blitt veldig glad i. Gjennom vår erfaring føler vi at vi har kommet frem til den som passer oss best og at vi har identifisert vårt behov. Vi har hatt mye glede av bilen det halvannet året vi har hatt den, sier han. Også hans faste co-pilot, Liv Wenche Verås, er godt fornøyd med Arto’en.
– Selve prosessen begynte allerede for to bobiler siden. Vi har lenge hatt en drøm om å kjøpe en N+B og det ligger mange timer med research bak valget. Det finnes ingen bobiler som har tilsvarende design og kvalitet som N+B har. De er helt perfekte, så det blir nok aldri noe annet på oss, sier hun.
– Vi har blitt tatt veldig godt imot av forhandlerne og vi setter stor pris på at vi fikk reise hit. Det er inspirerende å få lære mer om bilene og se hvor stort det er – her er det bobiler så langt du kan se, sier Slettsjø.
Imponerende håndverk
Den tyske produsentens fokus på design og bevisste forhold til materialer blir av flere trukket frem som viktige faktorer i valget av bobil. Hubert Brandl, administrerende direktør i Niesmann+Bischoff, forteller at dette er de svært bevisste på.
– Med høyere kvalitet på de ulike materialene og oppgavene som gjøres gjennom produksjonsprosessen, får vi høyere kvalitet på det ferdige produktet. I tillegg tillater vi oss selv å bruke litt mer tid i produksjonen enn det som gjerne er vanlig. De fleste feil skjer når man tvinges til å jobbe i et stressende miljø, sier Brandl. Dette imponerte også de besøkende fra Norge.
– Det var moro å se hvor mye håndarbeid som ligger bak – det var ikke en produksjon hvor maskiner var i høysetet, det var manuelt arbeid som ble fulgt opp av den enkelte ansatte og som virkelig satte sin ære i det – det er vel kanskje det som gjør N+B så bra. Det var skikkelig moro å se produksjonslinja, sier Bergli.
Gleder seg til årets sesong
Vel hjemme i Norge og med årets sesong rett rundt hjørnet, er planene klare. Mens Bergli planlegger å ta med både Arto’en og kona på turer nedover i Europa, holder Slettsjø og Verås seg i gamlelandet.
– Jeg elsker å kjøre over fjelloverganger og synes det er flott både i Geiranger og over Valdresflya. Vi elsker fjord og fjell og den flotte, friske gode lufta vi har i Norge. Det er det jeg elsker med hytta vi har. Vi kan kjøre hvor vi vil og stoppe hvor vi vil – det er bare helt topp. En luksushytte på hjul, avslutter Verås.